Informacje

Ursus 914 – charakterystyka modelu

Ursus 914 to model, który na stałe zapisał się w polskiej historii motoryzacji. Model produkowany przez zakłady Ursus w Warszawie stanowił ciężki sprzęt, na szeroką skalę używany w polskich gospodarstwach rolnych. Pojazd produkowany w latach 1984-1998 stanowił następcę modeli 902 i 904. Jaka historia stoi za modelem Ursus 914? Dlaczego zyskał on taką popularność w Polsce i za granicą?  

Ursus 914 – historia

Przedsiębiorstwo Ursus pod koniec XX wieku uważane było za jedną z najnowocześniejszych firm w naszym kraju. Modele traktorów i maszyn rolniczych ciągle ulepszano, wprowadzając do nich nowoczesną, jak na tamte czasy, technologię. Innowacyjność wpływała na komfort użytkowania i cenioną przez wszystkich użytkowników bezawaryjność. Podobnie, ulepszając starsze modele, zastosowano mocniejszy silnik, zwiększono udźwig podnośnika hydraulicznego oraz znacznie poprawiono siłę uciągu. Dzięki temu, maszyna stała się dużo wytrzymalsza i była odpowiedzią na ciągle zmieniający się w Polsce sektor rolnictwa. Przystosowanie maszyn do wielkoobszarowych upraw stanowiło bodziec, który miał w bezpośredni sposób przyczynić się do mechanizacji produkcji rolnej w całym kraju. Dowodem na to był model Ursus 1014, który stanowił odpowiednik charakteryzowanego modelu, jednakże dodatkowo posiadał silnik turbodoładowany

Specyfikacja modelu Ursus 914

Fani polskiej motoryzacji z pewnością docenią wyjątkową, jak na tamte czasy, specyfikację techniczną modelu. Maksymalny moment obrotowy wynosił 280 Nm przy 1600 obr./min. Cztery cylindry i pojemność skokowa 4562 cm³ przyczyniły się do wytrzymalszej pracy. Filtr powietrza olejowy, dwustopniowy z wstępnym filtrem odśrodkowym. Zastosowane sprzęgło było cierne, jednostopniowe z samoczynną regulacją luzu. Warto również dodać, iż było sterowane hydraulicznie. Traktor był długi na ponad cztery metry, przy czym wysoki na 2,5 m. Przy 2385 mm rozstawie osi, prześwit wynosił 380 mm. Zbiornik paliwa wynosił 90 dm³, natomiast oleju 10 dm³. Dwa hamulce – postojowy mechaniczny oraz roboczy, który był tarczowy, niezależny, sterowany hydraulicznie. Układ elektryczny był natomiast prezentowany przez akumulator 2×6 V – 190 Ah, alternator 12 V – 55 A oraz rozrusznik 12 V – 2,9 kW (4 KM). Jak widać, traktor został zaopatrzony w solidne podzespoły, które zapewniały bezawaryjność. Z tej przyczyny, pojazd sprawdzał się przez wiele lat, nie wywołując żadnych usterek pomimo intensywnej eksploatacji. 

Podsumowanie

Modelami bliźniaczymi są: Ursus 912 oraz konkurencyjny Zetor 8145. Największą zaletą ciągnika Ursus 914 jest jednakże szeroki dostęp do używanych części zamiennych, które z powodzeniem zastępowały oryginalne odpowiedniki. Dlatego, ciągnik mógł zostać szybko naprawiony przy niewielkim nakładzie finansowym. Również dzisiaj, wiele lat po zakończeniu produkcji, można dostać prawie każdą część zamienną. Ursus 914 to zdecydowanie jeden z najlepszych ciężkich ciągników polskiego przedsiębiorstwa. Warto także podkreślić jego niebagatelny wpływ na rozwój polskiego rolnictwa. 

You may like

Index