Jeśli po przeczytaniu tytułu liczysz na tekst chwalący disco polo, z całą pewnością będziesz rozczarowany. Ursus, marka legenda. Marzenie mieszkańców wsi na którym wychowało się, a nawet wciąż wychowuje, całe pokolenie rolników, wciąż ma się dobrze. I to na tyle dobrze, że nawet dziś zobaczyć go można było teledyskach przedstawicieli różnych gatunków muzycznych.
Spis treści:
Do roboty! Czyli klasyka historii z Ursusem przy pracy w tle
W 1951 roku powstał utwór „Do roboty”. Słowa napisał Stanisław Ryszard Dobrowolski, zaś za muzykę odpowiadał Władysław Szpilman. Tak TEN Władysław Szpilman! Teledysk czy raczej zdjęcia nakręcone przez PKF pokazywały Ursusa przy pracy. I choć zdjęcia są archiwalne, warto jest obejrzeć ten materiał sprzed niemal 70(!) lat. To wręcz niesamowite jak wiele się od tego czasu (nie)zmieniło.
Co warto wiedzieć o modelu z tego materiału filmowego? Ursus C-45 oraz C-451 (czyli jego następca), to ciągniki, które eksportowaliśmy! To nie żart! Znalazły one uznanie w Brazylii, Chinach i Korei! Wg Wikipedii było to ponad 6000 sztuk, czyli znacznie więcej niż trafiło na rynek krajowy.
Źródło: youtube.com (https://www.youtube.com/watch?v=jEIs8ejqeWY&ab_channel=PyzaLife-music)
Blendersi kupili ciągnik. I to czarny!
Nie można podjąć tego tematu pomijając kultowy już kawałek grupy Blenders pt. Ciągnik -“Kupiłem czarny ciągnik”. Wciąż można znaleźć go i odsłuchać w wielu miejscach, nie tylko w popularnych serwisach muzycznych. Uwaga: to jedna z tych treści, której wyrzucenie z głowy zajmuje wiele dni!
Piosenka pochodzi z wydanej w 1996 roku drugiej płyty zespołu, zatytułowanej Fankomat. W nagranym do niej teledysku członkowie przemieszczają się po Warszawie ciągnikiem, czarnym Ursusem 4514. Trzeba przyznać, że teledysk odpowiada na szereg pytań, między innymi:
- jak ABSOLUTNIE nie należy jeździć ciągnikiem?
- ile osób jednocześnie może przewieźć Ursus?
Model 4512 to ten, za sprawą którego ciągnik C360 miał odejść do lamusa. Miał potencjał: był większy, potężniejszy. Dlaczego więc nie zawojował rynku? Właśnie dlatego. W tamtym okresie niewiele było gospodarstw, w których można było w pełni wykorzystać jego potencjał. Z taśmy zjechało jedynie 5904 egzemplarzy, dla porównania „60-tka” wyprodukowana została w liczbie 282 000. Niemniej w teledysku uwieczniono model 4514.
Teledysk kupiłem czarny ciągnik.
Donatan odświeżył Ursusa – piosenka o ciągniku
A dokładniej dosłownie go umył. Tzn nie sam Donatan, tylko jego słowianki.
W teledysku do wspólnego projektu Donatana i grupy Enej pt. Brać, panie z ekipy producenta myją właśnie ciągnik C-360. Egzemplarz widoczny w teledysku brudny raczej nie jest, ale który rolnik odrzuciłby taką propozycję?
Źródło: youtube.com (https://www.youtube.com/watch?v=0trwO1xbv6E&ab_channel=UrbanRecTv)
I zdaje się, że właśnie ten teledysk dobitnie udowodnił, kto, nawet w XXI wieku, jest marką nr 1 na polskiej wsi. Ursusy, od bagatela 70 lat są jej integralną częścią. Dlaczego? Proste i funkcjonalne, są nie do zdarcia. Wciąż w wielu gospodarstwach są niezastąpione bo koszty utrzymania i ewentualnych napraw są naprawdę niskie. Czy za te właśnie walory docenili je Twórcy? Raczej nie. Niemniej fakt, że zauważyli obecność Ursusa i zdecydowali się pokazać je światu wiele mówi o samej marce. Czy też o tym, dlaczego uznawana jest w naszym kraju za markę kultową.