Naprawa Porady

Filtry paliwa w starszych Ursusach. O czym warto pamiętać?

W ciągnikach używa się kilku niezbędnych części, które decydują o prawidłowej pracy maszyny. Na co dzień są niewidoczne, ale ich stan może przesądzić o być albo nie być maszyny w czasie żniw. Do takich elementów należą filtry paliwa, które sprawiają, że paliwo nie łapie zanieczyszczeń i zwiększa wydajność silnika. Wymiana filtrów jest rutynowym zabiegiem przeprowadzanym kilka razy do roku. Jest to cecha spotykana w starszych modelach maszyn – w Ursusach C-360, C-330 czy w C-385. Dobrej jakości filtry można dostać w internetowych sklepach rolniczych w postaci zamienników do oryginalnych części.  

Do czego służą filtry paliwa?  

Filtry paliwa są używane w układach paliwowych do oczyszczania materiałów pędnych z zabrudzeń, osadów i substancji, które mogą uszkodzić silnik maszyny. Chronią maszynę przed drogimi naprawami, które przeprowadza się w przypadku poważnych awarii. Dbanie o jakość paliwa jest żmudnym procesem, ale opłaca się. Zgodnie ze statystykami filtry zmniejszają ryzyko naprawy aż o 30%. Szczególny nacisk właściciele maszyn powinni kłaść na dobór filtra do układu paliwowego. Tylko w taki sposób można uchronić się przed przypadkowym wyciekiem i zmniejszyć zagrożenie uszkodzenia silnika lub zapchania przewodów ciągnika.  

Jak to wygląda w ciągnikach marki Ursus?  

Wszystkie filtry paliwa w starszych ciągnikach marki Ursus były zawsze wymieniane w ramach kilku rocznych przeglądów. Filtracja paliwa to proces, który kiedyś wymagał wspomagania. Normą było używanie filtra wstępnego, czyli odstojnika. Zazwyczaj termin wymiany filtrów określa instrukcja użytkownika pochodząca od producenta maszyny. Niektórzy eksperci sugerują, że zmiana powinna występować co 15 – 50 tysięcy przejechanych kilometrów, ale znacznie ważniejszy jest rodzaj paliwa. Częściej wymiana następuje przy maszynach napędzanych olejem napędowym, dużo rzadziej przy benzynie. Czasem potrzeba wymiany filtra występuje znacznie częściej w szczególnych przypadkach: 

  • przy zwiększonym zużyciu paliwa,  
  • gdy wystąpił problem z rozruchem silnika,  
  • gdy silnik napotyka większy opór do pokonania.  

Zapychanie się filtrów następuje znacznie szybciej w warunkach intensywnej pracy na polu, podczas której ciągnik jest narażony na występowanie kurzu, pyłków oraz innych zanieczyszczeń. 

Wymiana filtra – jak robić to mądrze?  

Sama wymiana filtrów paliwa to prosty i intuicyjny zabieg. Przed podjęciem tej czynności zalecane jest umycie i wyczyszczenie wszystkich powierzchni stykających się z wlewami oleju oraz przylegającymi bezpośrednio do filtrów. W starszych maszynach marki Ursus należy to robić ręcznie w taki sposób, aby nie porysować i nie uszkodzić delikatnej powierzchni filtrów. Zbyt gwałtowne ruchy mogą spowodować uszkodzenia, które będą skutkować wyciekami paliwa. Dobrym pomysłem jest stosowanie kluczy do demontażu. Najczęściej używa się narzędzi o końcówkach: 

  • taśmowych, 
  • nasadkowych, 
  • pazurkowych, 
  • łańcuchowych. 

Do wymiany używa się filtrów, które były przechowywane w odpowiednich warunkach. Nie mogą być zawilgocone, rozerwane lub zdeformowane.  

You may like

Index