Ursus C-360 to jeden z najpopularniejszych traktorów polskiej produkcji z czasów PRL i wczesnych lat dziewięćdziesiątych. Dzięki dużemu dostępowi do części zamiennych ciągniki te nadal można bardzo często spotkać w pracy na polach. Jednym z elementów, które wyróżniają wspomniany traktor, to jego czterocylindrowy, bardzo wytrzymały i oszczędny silnik. By służył nam jak najdłużej, powinniśmy cały czas o niego dbać. Sprawdzamy jakie czynności warto wykonywać, by silnik C-360 był zawsze sprawny i gotowy do pracy.
Spis treści:
Ułatwienie rozruchu
Zaniedbany Ursus C-360 może mieć nie lada problem, by odpalić w niskich temperaturach. Silnik diesla ogólnie nie lubi takich warunków pracy, z powodu charakterystyki jego działania. Aby rozruch się udał traktor musi posiadać mocne akumulatory, sprawny rozrusznik, a także odpowiednio wyregulowany i wyczyszczony układ paliwowy. Dzięki temu z silnikiem C-360 nie będziemy mieli najmniejszych problemów. Najczęściej uszkadzającym się elementem, który zapobiega łatwemu odpalaniu, jest rozrusznik starego typu. Konieczne jest wtedy poddanie go regeneracji lub wymiana na nowszy typ – szybkoobrotowy. Dzięki powyższemu znacznie ułatwimy sobie zadanie podczas uruchamiania traktora w minusowych temperaturach. Nie można zapomnieć też o czystych filtrach paliwa, które powinniśmy regularnie wymieniać. Sprawna powinna być pompka paliwowa zasilająca oraz główna pompa wtryskowa, wraz z jej sekcją tłoczącą, przewodami wysokiego ciśnienia, wtryskiwaczami oraz ich końcówkami rozpylającymi.
Smarowanie i chłodzenie
Żaden silnik nie będzie długo pracował bez oleju i odpowiedniego ciśnienia smarowania. Dobrym pomysłem jest założenie specjalnego manometru pokazującego aktualne ciśnienie w układzie olejowym. Dzięki temu będziemy mogli stale monitorować czy nasz silnik C-360 pracuje w optymalnych warunkach. Nie można też zapomnieć o wymianach oleju wraz z filtrem, co powinno być wykonywane przynajmniej raz do roku, lub co wskazaną w instrukcji liczbę motogodzin. Jednostka napędowa potrzebuje również odpowiedniego chłodzenia. Należy regularnie kontrolować ilość wody bądź płynu w chłodnicy, sprawdzać czy temperatura silnika w czasie ciężkich prac nie przekracza normy, a także co jakiś czas czyścić chłodnicę z liści, pyłu i innych zabrudzeń. Warto również wymieniać termostat, tak by zapewnić szybkie rozgrzewanie się zimnego silnika, co znacznie zmniejszy jego zużycie, a także apetyt na paliwo. Wszelkie wycieki chłodziwa powinny być naprawiane najszybciej jak to możliwe.
Silniki C-360 są bardzo trwałe, bezawaryjne, legitymują się niskim spalaniem oraz charakterystyką mocy i momentu obrotowego. Dodatkowo motor wykonany jest w taki sposób, by jak najbardziej ułatwić jego serwisowanie użytkownikowi. Zastosowanie odrębnych głowic do każdego cylindra sprawia, że w razie uszkodzenia uszczelki nie trzeba rozbierać całej jednostki napędowej, by przywrócić ją do pełnej sprawności. Nie sprawia problemów wymiana wtryskiwaczy czy ich końcówek. Jeżeli będziemy stosować się do powyższych porad, silnik z pewnością wystarczy nam na bardzo długo.