Ursus C 360 to kultowy ciągnik, który wciąż jest wspominany z sentymentem. Jednocześnie nadal jest w użyciu i dzięki licznym zapaleńcom można do niego dostać części zamienne. Popularna “60” posiada liczne zalety, które są doceniane przez wielu rolników. Począwszy od mocnego, 4 cylindrowego silnika, przez wykorzystanie do wszelkich prac polowych, po duże możliwości samodzielnej naprawy. Nie jest to traktor, który wymaga częstych interwencji serwisu mechanicznego. Jak można zadbać o stan silnika C 360, aby służył jeszcze dłużej?
Spis treści:
Czym charakteryzuje się silnik do modelu C360?
Ursus C 360 to traktor średniej wielkości, zbudowany na potrzeby gospodarstw o przeciętnym areale uprawnym. W sprzedaży były dostępne modele z kabiną i bez niej. Produkcję zakończono w 1994 roku i razem powstało 650 tysięcy sztuk (łącznie z modelem C-4011). Ciągnik ma dobry udźwig, dlatego często dołącza się do niego podczepiane i zawieszane maszyny, w tym te napędzane za pomocą WOM-u. Silnik C 360 to wysokoprężna jednostka wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa, chłodzona cieczą i osiągająca moc ponad 52 koni mechanicznych. Warto zwrócić uwagę na inne parametry techniczne tego silnika:
- prędkość obrotów silnika: 2200 obrotów na minutę,
- pojemność 3121 ccm,
- średnica wału korbowego: 70 mm,
- ciężar silnika: 370 kg,
- zużycie paliwa: 265g/KWh.
Silnik potrafi rozpędzić maszynę do prędkości maksymalnej 25,4 km/h. Pracuje w sposób ekonomiczny i nie spala dużej ilości paliwa na niewielkich obrotach.
Jakie usterki są najczęściej spotykane w Ursusach C360?
Z powodu skomplikowanej budowy silnik C 360 jest szczególnie narażony na usterki w porównaniu do innych komponentów ciągnika. W czasie jego długiej i intensywnej eksploatacji można natrafić na różnego rodzaju objawy, wskazujące na głębszy problem. Jeśli zostaną zignorowane, to mogą prowadzić do kosztownych i pracochłonnych napraw, które na długi czas mogą wyłączyć ciągnik z użytkowania. Aby ich uniknąć, warto poznać najbardziej typowe usterki:
- z powodu zbyt wysokiej temperatury w silniku – mogą być spowodowane niedomaganiem termostatu bądź uszkodzoną pompą wody. Jeśli silnik ulegnie zatarciu, może dojść do konieczności wymiany tłoków, pierścieni czy nawet urwania korbowodu,
- pojawianie się wody w oleju – dotyczy układu smarowania. W tym miejscu mogło dojść do uszkodzenia uszczelki głowicy lub korozji na styku silnika z tuleją cylindra. Konsekwencją tej usterki może być zmniejszenie ciśnienia w układzie smarowania i możliwość zatarcia się panewek. Dlatego warto regularnie sprawdzać poziom oleju w silniku,
- korodowanie układu chłodzenia – jest spowodowane używaniem wody do chłodzenia silnika, zamiast stosowania płynu chłodniczego. Eliminacja przyczyny jest w tym przypadku dosyć prosta,
- awaria uszczelek głowicy – może spowodować spadek mocy silnika i większe zużycie paliwa. W takim przypadku można zlokalizować problem, jeśli pod głowicą występują przedmuchy.
Jak widać, silnik C 360 jest narażony na wiele typów awarii i sytuacji zagrożenia. Można tego uniknąć, poprzez stosowanie regularnych przeglądów i czujność podczas pracy z ciągnikiem. Warto również używać sprawdzonych części rolniczych, dostępnych w sklepach rolniczych online.